حوزه و دانشگاه

ساخت وبلاگ

مسئول حوزه‌های علمیه خراسان‌ جنوبی، گفت: زوج‌ها باید آموزش ببینند که با هم چطور با محبت رفتار کرده تا زندگی شیرینی را در کنار یکدیگر داشته و تمام ماه‌های زندگی‌شان ماه عسل باشد. حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 124 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

شهیدان حسن باقری و مجید بقایی که از فرماندهان بزرگ سپاه بودند قبل از عملیات والفجر مقدماتی در حین شناسایی منطقه فکه شمالی به شهادت رسیدند. حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند: هر یک از شما که خواست ازدواج کند باید ابتدا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت سوره فاتحه الکتاب و سوره یس را بخواند، وقتی که از نماز فارغ شد بعد از حمد و ثنای پروردگار،یک… حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

تشییع جنازه آیت الله نصیری
سال ۹۴ دانشجویان و استادانی دانشگاه را ترک کردند و رخ در نقاب خاک کشیدند در این سال فاجعه منا نیز سایه غم بر سر دانشگاه ها گستراند.

به گزارش خبرنگار مهر، حج سال ۹۴ یکی از پرحاشیه ترین حادثه های سال بود. سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا در حج ۹۴ موجب شد که ۱۱ دانشگاهی جان خود را از دست بدهند.

سایه غم فاجعه منا بر سر دانشگاه

غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) و دکتری علوم سیاسی از دانشگاه لبنان، محمدرحیم آقایی‌پور دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) ورودی سال ۶۲ دانشگاه و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی از جمله این قربانیان بودند.

ناصر قربان‌نیا دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه مفید قم و عضو هیئت تحریریه پژوهش‌نامه حقوق تطبیقی دانشگاه مازندران و برنده چندین دوره کتاب سال و پژوهشگر برتر کشورى، استانی و دانشگاهی، دکتر حاج عباس معلمی (معاون پژوهشی واحد شهرضا دانشگاه آزاد )، حجت الاسلام حاج سیدجواد نمازی مکی (استاد دانشکده الهیات واحد مشهد دانشگاه آزاد) از دیگر قربانیان این فاجعه بودند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدحسین حسینی (رئیس اسبق دفتر فرهنگ اسلامی واحد مشهد دانشگاه آزاد )، دکتر حاج سیدابراهیم جباری فر (فارغ التحصیل و استاد واحد اصفهان دانشگاه آزاد )، حجت الاسلام والمسلمین حاج نصرت الله واحدی (استاد واحد تهران غرب دانشگاه آزادحجت‌الاسلام مسلم قلی‌پور استاد حوزه علمیه قم از دیگر قربانیان فاجعه منا بوده اند.

مهندس قاسم قنبری مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و حماد قهستانی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد نیز در این فاجعه جان خود را از دست دادند.

درگذشت محقق فضایی ایران در حادثه سقوط جرثقیل در مکه

اما فاجعه منا تنها حادثه غمبار حج ۹۴ نبود. حادثه سقوط جرثقیل در نزدیکی کعبه در مکه در روز جمعه ۲۰ شهریور ۹۴ هم موجب شد دکتر احمد حاتمی کلشتری عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران در آن حادثه جان خود را از دست دهد.

دکتر سید احمد حاتمی کلشتری در زمانی که در حال کمک به مصدومان بود دچار سانحه شده و بعد از انتقال به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم می‌کند. وی عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران دارای مدرک فوق دکتری مهندسی مکاترونیک و دکتری مهندسی مکانیک طراحی کاربردی از انگلستان بود.

حوزه های علمیه در سوگ فقدان استادان بزرگ

در سال ۹۴ ، استادان بزرگی از حوزه های علمیه کشور نیز دارفانی را وداع گفتند.

آیت الله عبدالعلی قرهی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم، حجت الاسلام حسن هدایی مهرجردی، امام جمعه موقت میبد و موسس حوزه علمیه میبد، آیت‌الله محمدحسین سیبویه یکی از علمای حوزه علمیه خراسان و استاد درس خارج از فقه حوزه علمیه مشهد و موسس مدرسه علمیه امام حسین(ع) و آیت‌الله حاج سید احمد عبادی از علمای بزرگ خراسان جنوبی از جمله این استادان برجسته بودند.

همچنین حجت‌الاسلام میرمدرس مسئول دفتر پیگیری مطالبات و فرامین مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، حجت‌الاسلام مسلم قلی‌پور از استادان حوزه علمیه قم که در فاجعه منا جان خود را از دست داده بود، آیت‌الله محقق فقیه از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان از دیگر اساتید درگذشته بودند.

آیت‌الله عراقچی همدانی یکی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم و از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی، آیت الله محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف از شاگردان علامه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر و از موسسان مدرسه علمیه در نجف اشرف از دیگر استادانی بودند که دارفانی را وداع گفتند.

جاده های مرگ در کمین دانشجویان و استادان

در سال ۹۴ چندین نفر از دانشجویان و استادان در جاده ها و بر اثر سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کردند.

محمد احمدی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر علی اصغر باغانی مدیر هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دکتر علی پویان رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی يوسفی دستيار تخصصی رشته پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اثر حادثه‌های رانندگی به دیار باقی شتافتند.

وقتی قلب استاد و دانشجو می ایستد !

دکتر احمد مورکی استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجتبی کوچکی دزفولی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت، مهدی جهانمیری دانشیار گروه اخترفیزیک و کیهان‌شناسی دانشگاه شیراز، دکتر احمد پیشه ور، چهره ماندگار و دکتری جامعه شناسی سیاسی علوم و تحقیقات سیستان و بلوچستان دانشگاهیانی بودند که در اثر ایست قلبی درگذشتند.

چهره های بین المللی علم که ماندگار شدند

حسین رزم جو استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران بامداد شنبه ۳۱ مرداد در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

زرمجو در سال ۱۳۱۱ درمشهد متولد شد، پس از اخذ لیسانس و فوق لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد، و مدتی تحصیلات حوزوی و تدریس در دبیرستان‌های و مراکز تربیت معلم به تحصیل دوره دکتری در دانشگاه تهران پرداخت، بعد از فراغت از تحصیل عضو دانشگاه فردوسی مشهد شد.

کتاب های ابوحامد محمد غزالی، استاد و فرزند برومند او، انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و عرفانی فارسی، انسان صالح در تربیت اسلامی (انواع ادبی و آثار در زبان فارسی)، برگزیده نثر فارسی، ذکر جمیل سعدی و .... از آثار برجسته این استاد بود.

مظفر بختیار استاد ممتاز ایران‌شناس، فارسی‌پژوه و مترجم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران عصر روز جمعه ۲۳ مرداد در ۷۲ سالگی درگذشت.

دکتر بختیار از ایران‌شناسان، فارسی‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مترجمان برجسته ایران، متولد ۱۳۲۲ در چهارمحال و بختیاری بود و در سال ۱۳۴۲ شمسی در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را با احراز رتبه اول دانش آموختگی به پایان برد و در سال ۱۳۵۵ در مقطع دکتری فارغ التحصیل شد.

از استاد بختیار، علاوه بر سالها فعالیت آموزشی، آثار فراوان و ارزشمندی از جمله به نی‌نامه، فرقه‌های صوفیه در چین، فرهنگ چینی به فارسی(ویراستار)، کتاب ایران، شکوه ایران، علف (ترجمه)، آداب فتوت(ترجمه)، مجموعه آثار رضا عباسی و حیاة الطغرایی (به عربی) به جای مانده است. 

عبدالرضا هوشنگ مهدوی استاد دانشگاه تهران و مولف کتاب‌های علوم سیاسی در ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ درگذشت.

مهدوی در سال ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در سال ۱۳۲۷ در رشته سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. در سال ۱۳۳۴ از دانشگاه سوربن پاریس مدرک دکتری حقوق بین‌الملل را اخذ کرد.

وی با تالیف و ترجمه نزدیک به ۸۰ عنوان کتاب و مقاله در حوزه تاریخ سیاست خارجی و علوم سیاسی نقش بسزایی در تربیت چندین نسل از کارشناسان عرصه علوم سیاسی داشت.

سیدجمال سادات گوشه اولین جراح دست میکروسکوپی ایران روز جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ در سن ۸۵ سالگی در اثر خونریزی مغزی دارفانی را وداع گفت.

پروفسور سادات گوشه از چهره های معروف و شناخته شده عرصه پزشکی بین المللی و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی متولد ۱۳۰۹ تهران و دارای فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی و جراحی ترمیمی دست و دکتری پزشکی بود.

وی عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران، مدیر گروه جراحی پلاستیک و ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس بخش جراحی و موسس بیمارستان سنندج، رئیس مرکز تحقیقات و درمان، مدیر و موسس بخش جراحی ترمیمی دست و جراحی میکروسکوپی بود.

اطلاق عنوان ممتاز سمپوزیوم .C.F.M از انستیتو جراحی فک و صورت ایران (۱۳۶۹)، نشان شوالیه آکادمیک از دولت فرانسه (۱۹۹۵)، اعطای عنوان پیشکسوت جراحی دست از سوی فدراسیون بین المللی انجمن های جراحی دست (۲۰۰۱) و دریافت نشان لژیون دونور (۲۰۰۵) از دیگر افتخارات زنده یاد استاد دکتر سید جمال سادات گوشه است.

حسن فرسام استاد پیشكسوت گروه شیمی دارویی دانشكده داروسازی و رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ درگذشت.

حسن فرسام ۵ مهر ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد و علاوه بر اخذ عالی‌ترین مدارک در زمینه شیمی دارویی، در رشته‌های انگل‌شناسی، مالاریاشناسی و علوم آزمایشگاهی نیز تحصیل كرد. وی موفق به كسب عناوین مختلف همچون استاد نمونه كشوری و پژوهشگر برتر شد.

همچنین به‌عنوان مشاور ادواری سازمان جهانی بهداشت در طب سنتی و گیاهان داروئی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی ایران، عضو گروه واژه‌گزینی پزشكی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو انجمن دانشمندان علوم دارویی آمریكا، عضو جامعه پژوهشگران گیاهان دارویی آلمان و چندین انجمن داخل كشور خدمات بی‌نظیری را به ایران و دیگر كشورهای جهان ارائه كرد.

منصور حق شناس، بنیانگذار انتقال خون و بخش پیوند مغز استخوان شیراز در آستانه ۸۰ سالگی درگذشت.

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشكی شیراز، استاد بخش داخلی و رئیس بخش هماتولوژی آنكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز که زاده ۱۳۱۵ شهرستان نی ریز فارس بود و با ایجاد سازمان انتقال خون شیراز با همكاری دكتر فریدون علاء بخش پیوند مغز استخوان شیراز را ایجاد کرد.

وی همچنین با همكاری اعضای‌ بخش هماتولوژی، ایجاد بخش هماتولوژی‌ و‌ انكولوژی، پژوهش در زمینه كم‌خونی‌ها، هموگلوبینوپاتی، تالاسمی در ایران، لنفوم اولیه روده‌ای، گزارش بیماری‌خونی سیكل سل با همكاری دكتر اسماعیل بیگی برای اولین بار، گام های موثری در درمان و پیشگیری از بیماری های خونی از جمله تالاسمی برداشت.

صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و چهره ماندگار تاریخ پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ به دلیل بیماری نارسایی خونی در بیمارستان لاله درگذشت.

آئینه‌وند دانش‌آموخته دکتری تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.

وی به عنوان عضو هیات علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال ۱۳۸۵ انتخاب شده بود.

منوچهر دانش‌پژوه استاد پیشکسوت حوزه ادبیات و ایرانشناسی شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت.

این استاد پیشکسوت ادبیات و ایران‌شناس،  بر اثر عوارض ناشی از بیماری‌های مختلف از جمله بیماری قلبی، کلیوی و دیابت، در بیمارستان بستری شد و پس از مرخص شدن از بیمارستان بدرود حیات گفت. دانش پژوه نویسنده و پژوهشگر و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی بود.

«دانش‌نامه ایران‌زمین»، «گلستان و بوستان سعدی»، ‌«شرح غزلیات سعدی»، «بررسی سفرنامه‌های دوره صفوی»، «حکایات دلنشین»، «شرح تاریخ بیهقی»، «سفرنامه منظوم»، «شرح و توضیح دیوان رودکی»، «شرح کلیله و دمنه» و «گزیده‌های نظم و نثر فارسی» از جمله آثار منوچهر دانش‌پژوه هستند.

حسین قندی استاد رشته روزنامه نگاری که با تیترهای به یاد ماندنی خود نامش را در مطبوعات ایران ماندگار کرده بود پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ درگذشت.

قندی متولد اسفند ۱۳۳۰ در سبزوار و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بین‌الملل از آمریکا بود که از اوایل دهه ۵۰ تا اوایل دهه ۹۰ قریب ۴۰ سال فعالیت و تدریس روزنامه‌نگاری را در کارنامه خود داشت.

وی علاوه بر سال‌ها تدریس رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی و آموزش صدها خبرنگار و روزنامه‌نگار شاغل در روابط عمومی‌ها و رسانه‌های کشور، در حوزه خبر جراید کثیرالانتشار نظیر کیهان، ابرار، اخبار، انتخاب و جام جم نیز مسئولیت داشت و به خاطر تسلط و نوآوری‌های ویژه در این زمینه به «استاد تیتر» شهرت پیدا کرد.

از حسین قندی تألیفات متعددی چاپ و منتشر شده که کتب تخصصی «روزنامه‌نگاری نوین»، «مقاله نویسی در مطبوعات»، «روزنامه‌نگاری تخصصی» و «تخیل در روزنامه‌نگاری» از مهمترین آنهاست.

زین العابدین جعفرپور پیشکسوت دانشگاه خوارزمی یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ درگذشت. 

جعفرپور استاد برجسته اقلیم شناسی گروه جغرافیا دانشگاه خوارزمی بود.

مرگ های ناشناخته و عجیب !

احسان کریمی انترن بیمارستان لقمان و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه ۲۶ مهرماه با سقوط از ساختمان نیمه کاره در حوالی بیمارستان لقمان تهران خود را از دست داد.

بررسی های اولیه پلیس در صحنه حادثه و شواهد و قرائن موجود فرضیه اولیه ای را مبنی بر اقدام به خودکشی مطرح کرده است اما دانشگاه اعلام کرد علت دقیق حادثه همچنان از سوی پلیس، پزشکی قانونی و سایر مراجع ذیصلاح در حال بررسی است و طبق اظهارات اساتید، دوستان و مسئولان مربوطه سابقه ای دال بر مشکلات روحی و روانی در این دانشجو وجود نداشت.

مهدی مزروعی، دانشجوی رشته مدیریت دولتی دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه درگذشت اما مرگ این دانشجو با گمانه زنی های متفاوتی از جمله خودکشی و مشکلات خانوادگی مطرح شد. در نهایت دانشگاه تهران اعلام کرد چرایی و علت درگذشت وی در دست بررسی است که نتیجه از سوی مراجع رسمی دانشگاه به اطلاع عموم خواهد رسید.

در روزهای آخر اسفندماه یکی از دانشجویان پسر کارشناسی ارشد رشته پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی خود را در خوابگاه این دانشگاه واقع در پردیس کرج حلق آویز کرد که منجر به فوت وی شد. معاون دانشجویی دانشگاه با تایید این خبر گفت: هنوز مشخص نیست وی خودکشی کرده باشد . اما پلیس اعلام کرده است که این فرد دارای مشکلات شخصی بود.

در ابتدای آذرماه محمد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه خواجه نصیر با زدن شاهرگ خود در سرویس بهداشتی خوابگاه به زندگی خود پایان داد. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه اعلام کرده بود متاسفانه خبر خودکشی یکی از دانشجویان رشته مکاترونیک مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه صحت دارد و مراجع ذی صلاح درحال بررسی موضوع هستند. این دانشجو از ورودی های مهرماه دانشگاه بوده است.

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری خبری جامعه کنکوری ها را در بهت فرو برد. دختر بوکانی به علت عدم موفقیت در کنکور سراسری خودکشی کرد. معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بوکان با تایید خبر خودکشی یک دختر در این شهرستان گفت: بر اساس اطلاعات اولیه این فرد به دلیل عدم موفقیت در کنکور سراسری دست به خودکشی زده است.

گفته شده بود این فرد بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری خود را از طبقه سوم به پایین پرت کرده است.

قرص برنج جان دانشجوی اردبیلی را گرفت. در اردیبهشت ماه ۹۴ یک دانشجوی اهل خلخال که در ترم دوم مهندسی آب دانشگاه محقق اردبیلی تحصیل می کرد با مصرف چهار قرص برنج اقدام به خودکشی می کند.

این دانشجو طی صحبت با هم اتاقی های خود و سپس صحبت با کادر درمانی بیمارستان در حین درمان و شستشوی معده دلیل خودکشی را اختلافات خانوادگی عنوان کرده بود و با وجود تلاش کادر درمانی دانشجو فوت می کند. 

حسن حکمتی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی آذرماه ۱۳۹۴ که عضو تیم فوتبال دانشجویان ایران بود به علت بیماری گوارشی درگذشت. این دانشجو به دلیل بیماری گوارشی در مشهد دار فانی را وداع گفت و در این شهر به خاک سپرده شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با ضربات چاقو به قتل رسید. در روزهای تابستان یک خبر داغ در اردبیل پیچید. دكتر اصغر پيرزاده با ضربات چاقوی پسر جوانی، پيش از رسيدن به بيمارستان جان خود را از دست داد. پیرزاده فوق تخصص آنکولوژی و خون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. وی از سوی فردی مورد حمله قرار گرفت و به ضرب چاقو مجروح می‌شود. با وقوع این حادثه با اورژانس تماس گرفته می شود و این پزشک به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل می‌ شود اما دكتر هنگام رسیدن به بیمارستان فوت می‌کند. عامل این حادثه  بلافاصله دستگیر می شود اما هنوز انگيزه دقيق متهم مشخص نشده است.

روحشان شاد و قرین رحمت الهی

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 125 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:57

تحویل بلیت های پیش فروش جشنواره فیلم فجر
بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت گروهی از دانشجويان نشان می دهد ۹۰ درصد دانشجویان از تلویزیون و رادیو استفاده می کنند و روزنامه خواندن اولویت آخر دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجويان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله «بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه آزاد اردستان» نوشته فرزانه واصفیان استادیار علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد اردستان، محمد باقری مربی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد واحد اردستان، شیوا آزادی پور مربی گروه عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اردستان، فریبا واصفیان کارشناس مشاوره و آموزگار دوره ابتدایی خمینی شهر است.

این مقاله در فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان منتشر شده است.

هدف کلی پژوهش بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه آزاد اردستان بوده است. پژوهش در ۶ فرضیه به بررسی میزان ساعات مشارکت در فعالیت های ورزشی، استفاده از رسانه ها، مشارکت در فعالیت های هنری، مطالعه، میزان رضایتمندی از چگونگی گذراندن اوقات فراغت و مشارکت در فعالیت های شغلی به منظور کسب درآمد پرداخت.

نتایج نشان داد تنها فرضیه های دوم و ششم یعنی استفاده از رسانه های تلویزیون، رادیو و مشارکت در فعالیت های شغلی به منظور کسب درآمد تایید شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی - پیمایشی است و جامعه آماری آن تعداد ۲ هزار و ۲۹ نفر دانشجویان سال تحصیلی ۸۹ - ۹۰ دانشگاه آزاد واحد اردستان بوده است.

دانشحویان به سئوالات پرسشنامه ها پاسخ داده اند که نتایج آن نشان می دهد.

پژوهش در ۶ فرضیه به بررسی تفاوت نظرات دانشجویان دختر و پسر در میزان ساعات مشارکت در فعالیت های ورزشی، استفاده از رسانه ها (تلویزیون، سینما، سی دی، رادیو، کامپیوتر و ماهواره)، مشارکت در فعالیت های هنری، مطالعه (مجلات، روزنامه ها و کتب)، میزان رضایت مندی از چگونگی گذراندن اوقات فراغت و مشارکت در فعالیت های شغلی به منظور کسب درآمد پرداخت.

نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد تنها فرضیه دوم و ششم یعنی استفاده از رسانه ها (تلویزیون و رادیو) و مشارکت در فعالیت های شغلی به منظور کسب درآمد تایید شد.

همچنین سایر بررسی ها نشان داد در زمان اوقات فراغت پسران بیشتر از دختران از تلویزیون و دختران بیش از پسران از رادیو استفاده می کنند.

دختران و پسران گروه معماری بیش از سایر گروه ها در زمان اوقات فراغت در فعالیت های شغلی به منظور کسب درآمد مشارکت می کنند.

سایر نتایج حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد دانشجویان در فعالیت های ورزشی مشارکت می کنند و تنها در ورزش های فوتبال و بدنسازی ۲۰ درصد به صورت حرفه ای عمل می کنند و بیش از ۵۰ درصد دانشجویان تنها به منظور گذران وقت و تفریح ورزش می کنند.

دختران بیشتر ورزش والیبال و پسران فوتبال را ترجیح می دهند.

بیش از ۹۰ درصد دانشجویان از رسانه ها استفاده می کنند و این درصد در دانشجویان خوابگاهی، مقطع ارشد و و گروه سنی ۲۶ سال به بالا بیش از سایرین است.

بیشترین اولویت دانشجویان دختر فیلم های سینمایی و بیشترین اولویت دانشجویان پسر اخبار و رویدادها است.

دختران گروه کشاورزی و پسران گروه فنی و مهندسی با میانگین یک تا پنج ساعت در هفته بیش از سایرین به تماشای فیلم در سینما می پردازند.

دختران و  پسران گروه کشاورزی با میانگین یک تا پنج ساعت در هفته و پسران گروه معماری  با میانگین بیش از ۱۰ ساعت در هفته بیش از سایرین از سی دی استفاده می کنند.

بیشترین اولویت دانشجویان دختر و پسر در استفاده از سی دی موسیقی های داخلی است. همچنین بیشترین اولویت دانشجویان دختر و پسر استفاده از برنامه های موسیقی رادیویی است

دختران و پسران گروه معماری بیش از ۱۰ ساعت در هفته با کامپیوتر کار می کنند و بیشترین اولویت دانشجویان دختر و پسر در جستجوهای اینترنتی - علمی در سایت های داخلی است.

بیش از ۶۰ درصد دانشجویان دختر و بیش از ۳۰ درصد دانشجویان پس کمتر از ۱۰ ساعت در هفته از برنامه های ماهواره استفاده می کنند و مابقی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته از برنامه های ماهواره استفاده می کنند.

بیشترین اولویت دانشجویان دختر دیدن فیلم های سینمایی و دانشجویان پسر علاوه بر فیلم های سینمایی، برنامه های علمی - آموزشی است.

دانشجویان دختر گروه معماری دو تا سه روز در هفته و یک ساعت در روز و پسران معماری یک روز در هفته و یک تا دو ساعت در روز بیش از سایر دانشجویان در زمان اوقات فراغت در فعالیت های هنری شرکت می کنند و بیشترین فعالیت هنری دانشجویان دختر و پسر گروه معماری و کشاورزی طراحی و نقاشی است.

بیش از نیمی از دانشجویان تمایلی به مطالعه مجلات ندارند و تنها دانشجویان دختر گروه مهندسی بیش از ۲ ساعت در هفته و پسر کشاورزی کمتر از یک ساعت در هفته بیش از سایرین به مطالعه مجلات می پردازند.

بیشترین اولویت دانشجویان دختر مجلات علمی - آموزشی و بیشترین اولویت دانشجویان پسر مجلات ورزشی است.

بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دختر و ۴۰ درصد دانشجویان پسر کمتر از یک ساعت در هفته به مطالعه روزنامه می پردازند . بیشترین اولویت دانشجویان دختر مطالعه روزنامه های اجتماعی و خانوادگی و بیشترین اولویت دانشجویان پسر مطالعه روزنامه های اقتصادی است.

بیش از ۶۰ درصد دانشجویان دختر یک تا سه ساعت در هفته و بیش از ۷۰ درصد دانشجویان پسر بیش از ۹ ساعت در هفته به مطالعه کتاب می پردازند. بیشترین اولویت دانشجویان دختر و پسر مطالعه کتب درسی است.

بیش از ۶۰ درصد دانشجویان دختر و پسر از چگونگی گذراندن اوقات فراغت خود ناراضی هستند و بیش از ۳۰ درصد دانشجویان دختر و بیش از ۶۰ درصد دانشجویان پسر گروه معماری به منظور کسب درآمد ساعاتی از اوقات فراغت خود را صرف فعالیت های شغلی می کنند.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 134 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:57

ویژه نامه بهارآمده/ همه کسانی که پای سخنرای‎های مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی نشسته و با ادبیات ایشان آشنایی دارند، به خوبی می‏دانند وقتی مخاطب را متوجه رهبر معظم انقلاب می کردند… حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 114 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 10:23

به گزارش ایرنا، در این نشست که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در محل سفارت ایران در پکن برگزار شد، تنی چند از اساتید پیشکسوت حوزه ادبیات فارسی، دانشجویان، روسا و مسئولان کرسی های زبان فارسی دانشگاه های چین حضور داشتند.
«محمدرسول الماسیه» رایزن فرهنگی ایران در پکن در این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران، دیدار نوروزی را ریشه دارترین سنت دید و بازدید در تاریخ ایران عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که چنین نشستی نیز به یک عرف و سنت پایدار بین اساتید و دانشجویان فارسی زبان تبدیل شود.
وی گفت: همه آداب و سنت های نوروز برای این است که انسان از طبیعت درس بگیرد، طبیعتی که سرما را پشت سر می گذارد و با فرسیدن بهار، وارد فصل شادی، خرمی و طراوت می شود.
او تاکید کرد که انسان هم می تواند با الهام از طبیعت؛ سردیها، سیاهی ها و کدورتها را پشت سر گذاشته و دوره جدیدی از حیات با نشاط و مملو از مهر و محبت را از نو آغاز نماید.
رایزن فرهنگی کشورمان همچنین یاد و خاطره پروفسور «به ای لیانگ» استاد بزرگ زبان فارسی و از بنیانگذاران کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های چین را گرامی داشت.
این استاد برجسته که از پیشگامان توسعه زبان فارسی در چین بود، در سالجاری دار فانی را وداع گفت.
«علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین نیز در سخنانی فرا رسیدن عید نوروز و تقارن آن با عید بهاره چینی ها را به پیشگامان عرصه زبان و ادب فارسی در این کشور تبریک گفت و برای آنان در مسیر توسعه فرهنگ غنی ادبیات کهن پارسی آرزوی موفقیت کرد.
او گفت که دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگ و ادب فارسی در چین پیام رسانان صدیق دوستی دو ملت بزرگ و با فرهنگ ایران و چین هستند و از «زبان» و «ادبیات» به عنوان یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذاری نام برد که توانسته است همانند یک پل ارتباطی دو فرهنگ کهن ایران و چین را تا به امروز به هم مرتبط کند.
وی با اشاره به ویژگی های ارزشمند استادان بزرگی چون پروفسور «به ای لیانگ»، رشد و توسعه زبان فارسی در کشور چین را مرهون زحمات و تلاش شبانه روزی چنین افرادی دانست و خاطرنشان کرد که بسیاری از اساتید بزرگ زبان فارسی که هم اکنون مشغول تعلیم و آموزش در این حوزه هستند، از شاگردان او بودند.
«خاجی» همچنین به جایگاه ممتاز کرسی آموزش فارسی در دانشگاه های چین اشاره کرد و افزود: در طول سالها تلاش بزرگانی چون پروفسور «به ای لیانگ» و «جان خو نی ین» و «هانگ هونیان»؛ اساتید بزرگی در دانشگاه های چین پرورش یافتند که هر یک از آنان منشا خدمات بزرگی در این حوزه بوده اند.
وی خطاب به دانشجویان و استادان چینی زبان فارسی گفت: شما برای جامعه ایرانی و مردم فارسی زبان بسیار عزیر و گرانقدر هستید و می توانید ادامه دهنده دوستی ها و مراوده ملتهای فارسی زبان باشید.
سفیر کشورمان در چین ادامه داد: پیشینیان ما هزاران سال قبل با ایجاد راههای ارتباطی دریایی و زمینی توانستند فرهیختگان و اهالی فرهنگ دو ملت را به یکدیگر متصل کرده و ضمن آشنایی آنان با یکدیگر، رشته های ارتباط و دوستی دو طرف را مستحکم کنند.
او گفت: اکنون و در دوران معاصر نیز زبان آموزان، پل های مستحکم روابط ملت ها محسوب می شوند و شما امروز پنجره ارتباطی دو ملت هستید.
وی با اشاره به فعالیت های مشترک صورت گرفته در دهه های اخیر؛ برگزاری دوره های تخصصی زبان و ادبیات فارسی، برپایی دوره های دانش افزایی، برگزاری سمینارهای ایران شناسی، تشکیل پژوهشگاه و تشکیل انجمن فارسی دوستان را از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در زمینه معرفی فرهنگ و ادب فارسی در چین برشمرد.
سفیر ایران در چین یادآور شد: زبان تاکنون دستاوردهای مشترکی برای دو کشور داشته و علاقه به فراگیری زبان و فرهنگ یکدیگر، دامنه ارتباطات و تحکیم دوستی ها را تا به امروز دوچندان کرده است.
«خاجی» همچنین به دانشجویان حاضر در این نشست توصیه کرد که در کنار آموختن زبان فارسی؛ فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران را نیز مطالعه کنند تا علاوه کسب لذت زبان آموزی از درک عمیق تر و صحیح تر آن نیز برخوردار شوند.
وی همچنین از برگزاری پنجمین سمینار ایران شناسی توسط مرکز «پژوهش های ایران دانشگاه پکن» در سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با افزایش فعالیت های پژوهشی - آموزشی اتاق های ایران در دانشگاهها ارتباط فرهنگ دوستان دو کشور در حوزه ادبیات و زبان فارسی بیش از پیش گسترش یابد.
او همچنین به سفر بهمن ماه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران و دیدار او با مقامات عالیرتبه کشورمان اشاره کرد و انجام این سفر در کنار امضای سند مشارکت جامع راهبردی را نشان دهنده عمق روابط دوستانه دو کشور دانست.
سفیر کشورمان یادآور شد که امضای این سند روابط دو کشور را وارد مرحله تازه ای از مناسبات کرد و فضا را برای گسترش فعالیت همه نهادها و سازمانهای مرتبط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش فراهم ساخت.
خاجی همچنین از استادان و فعالان حوزه زبان ادبیات فارسی در چین خواست تا با روزآمد کردن روش های آموزشی و بکارگیری فن آوری های پیشرفته، سطح آموزش زبان فارسی در این کشور پهناور را بیش از پیش ارتقا دهند تا زمینه فراگیری این رشته برای همه علاقمندان فراهم شود.
همچنین در ادامه این نشست، اساتید و دانشجویان حاضر سخنانی در وصف ادبیات فارسی بیان کردند و بخش هایی از فعالیت های خود را در این حوزه برشمردند.
این نشست همچنین میزبان بالغ بر 20 دانشجوی چینی شاغل به تحصیل در رشته ادبیات فارسی در چین و ایران بود که موفق شده اند با سپری کردن دوره های آموزشی مختلف به زبان فارسی صحبت کنند.
این دانشجویان همچنین در لابلای این نشست با اجرای یک نمایش کوتاه، اشعاری را نیز در وصف نورزو و بهار طبیعت قرائت کردند که با استقبال حاضران روبرو شد.
آساق**1597

انتهای پیام /*

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 126 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:56

امام رضا (ع) در خصوص فصل بهار فرمودند: فصل بهار روح زمان هاست. حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:56

امام جمعه مشهد مقدس گفت: «معادباوری» ویژگی بارز ابرار و انسان الگویی قرآن است. حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 127 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:56

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، مسأله مهدویت و اعتقاد به منجی از موضوعات مطرح در میان همه ملت‌ها و مکتب‌های الهی و مادی است و در اسلام تمام فرقه‌ها و مذاهب اسلامی در انتظار یک مصلح جهانی از دودمان رسول خدا(ص) به سر می‌‌برند و به عنوان یک اعتقاد عمومی امت اسلامی مورد توجه بوده است، هر چند که اهل سنت آن را به عنوان یک مسأله فرعی مسلم پذیرفتند، اما شیعیان با اتصال به معارف الهی نورانی اهل بیت(ع) و ارائه صفات و ویژگی‌ها و فلسفه و اهداف روشن در اعتقاد به مهدویت، چشمه امید به آینده را در دل ستمدیگان و ملت‌های محروم باز کرده است، یکی از سؤالاتی که در حوزه مهدویت مطرح می‌شود این است که چگونه روز جمعه متعلق به حضرت ولی‌عصر(عج) هست؟ آیا ظهور حضرت در روز جمعه است یا روز نوروز؟ این مطلب با روایات عدم جواز تعیین زمان ظهور منافات ندارد؟ حجت‌الاسلام مبارک ربانی از کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در این رابطه می‌نویسد:

1-در روایت داریم که فرشتگان، هر جمعه در بیت‌المعمور (خانه‌ای در آسمان) جمع مى‌شوند و عهد و ولایت امامان را تجدید مى‌کنند، روز جمعه روزى است که خداوند بر ولایت آنان از جهانیان پیمان گرفته است و نیز در برخی، از نوروز به عنوان روز آغاز قیام یاد شده است(1) و جالب اینکه یکی از القاب زیبا و نورانی امام زمان(عج) بهار و نوروز است. چنانچه در برخی روایات و ادعیه به آن اشاره شده است: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام»(2)؛ یعنی سلام بر بهار انسانیت و سر سبزی روزها.(فصل شکفتن و شکوفه‌ها).

روز جمعه از جهات مختلفى اختصاص به امام زمان(عج) دارد، ولادت با سعادت حضرت، انتقال مقام امامت به او، مختص شدن لقب قائم به وى در روز جمعه بوده و نیز بر اساس برخی روایات ظهور و فرج او و پیروانش در روز نوروز و جمعه خواهد بود.(3)

2- پس از وفات جناب ابوالحسن علی بن محمد سمری، چهارمین نائب خاص امام زمان(عج) دوره غیبت کبری آغاز شد و تا کنون ادامه دارد، ظهور و قیام امام(عج) در پایان این دوره و به فرمان خدای متعال خواهد بود، پیشوایان معصوم ما در روایات بسیار تصریح فرموده‌اند که نمی‌توان وقت خاصی را برای ظهور تعیین کرد و فقط خدا به آن آگاه است، ناگهان و به فرمان خدا واقع خواهد شد و هر کس تعیین وقت کند دروغگو است.

«فضیل» از امام باقر(ع) پرسید: آیا برای این امر وقتی تعیین می‌شود؟ امام سه بار فرمود: «کذب الوقاتون»؛ تعیین کنندگان وقت دروغگویند.(4)

«اسحاق بن یعقوب» نامه‌ای توسط محمد بن عثمان عمری خدمت امام زمان(عج) فرستاد و سؤالاتی کرد و امام در فرازی از پاسخ، در مورد وقت ظهور فرمود: «و اما ظهور الفرج فانه الی اللَّه تعالی ذکره و کذب الوقاتون»؛ و اما ظهور فرج به فرمان خدای متعال وابسته است و تعیین‌کنندگان وقت دروغگویند.(5)

البته منظور از تعیین وقت، تعیین دقیق وقت ظهور است و این گونه تعیین وقت را پیشوایان معصوم(ع) به هیچ وجه جایز نشمرده‌اند و آن را از اسرار الهی دانسته‌اند، ولی علاماتی را ذکر فرموده‌اند که چون آن‌ها واقع شوند نزدیک بودن ظهور را نوید می‌دهند.(6)

و افزون بر ذکر نشانه‌های حتمی و غیرحتمی برای ظهور، زمان ظهور و وقت آن به شکل کلی و غیرمعین(مانند: روز و سال) نیز در روایات ذکر شده است که هرگز به معنای تعیین دقیق زمان ظهور که در روایات از آن نهی شده نیست.

روایات مختلفی درباره زمان قیام حضرت مهدی(عج) به شکل کلی و غیرمعین وجود دارد، در برخی، از نوروز به عنوان روز آغاز قیام یاد شده است.(7) برخی احادیث دیگری روز عاشورا را و روز شنبه را آغاز قیام آن حضرت ذکر کرده است(8) و در تعداد دیگر روز جمعه، روز ظهور و آغاز قیام آن بزرگوار بیان شده است.(9)

در همزمانی نوروز با عاشورا اشکالی به نظر نمی‌رسد، زیرا نوروز طبق سال شمسی و عاشورا بر اساس سال قمری محاسبه می‌شود و یکی شدن این دو روز امکان پذیر است و نیز همزمانی این دو روز با جمعه یا شنبه نیز ممکن است، چه آنکه ممکن است عاشورا و نوروز هر دو یا روز جمعه و یا شنبه باشد، آنچه مشکل و متنافی به نظر می‌رسد، ذکر دو روز شنبه و جمعه از هفته به عنوان روز قیام است، ولی می‌توان این دسته از روایات را نیز توجیه کرد و به نحوی میان آن جمع کرد، زیرا اگر سند این روایات صحیح باشد، در این صورت احادیثی که جمعه را روز ظهور حضرت، تعیین کرده است بر روز قیام و ظهور حمل می‌شود و روایاتی که شنبه را روز قیام می‌داند، بر روز استقرار و تثبیت نظام الهی مهدوی و نابودی مخالفان تفسیر می‌شود.(10)

به هر حال ظهور امام زمان(عج) ابتدا به وسیله منادی آسمانی اعلام می‌شود، آن حضرت در حالی که پشت به کعبه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود را اعلام می‌دارد.

از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: «حضرت مهدی(عج) در مکه به هنگام نماز عشاء ظهور می‌کند، در حالی که پرچم و پیراهن و شمشیر پیامبر(ص) را همراه دارد و چون نماز عشا را خواند، فریاد بر می‌آورد: ای مردم! شما را به یاد خدا و به حضورتان در برابر خدا (در روز قیامت) متذکر می‌شوم، در حالی که حجتش را (در دنیا) بر شما تمام کرده است و پیامبران را مبعوث کرده و قرآن را فرو فرستاده است. خداوند به شما فرمان می‌دهد که به او شرک نورزید و فرمانبر او و پیامبرانش باشید، آنچه را قرآن امر به احیای آن کرده است، احیاء و زنده کنید و آنچه را که امر به نابودی آن کرده است، نابود سازید و یاوران راه هدایت باشید و بر تقوا و پرهیزکاری همکاری کنید، زیرا دنیا، فنا و زوالش فرا رسیده و نفخه وداع سر داده است، من شما را به سوی خدا و رسولش و عمل به کتاب او و نابودی باطل و احیاء و زنده ساختن سیره پیامبر اعظم(ص) دعوت می‌کنم، آنگاه در میان سیصد و سیزده نفر از یارانش ظهور می‌کند».(11)

بنابراین با توجه به روایات وارده در این باب می‌توان گفت که ظهور آن منجی الهی در شبانگاه روز شنبه و یا جمعه خواهد بود که مصادف است با نوروز و عاشورا، هنگام نماز عشاء. البته حقیقت امر نزد خداوند متعال است و او بهتر می‌داند.

*پی‌نوشت‌ها:

1-مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص208.
2-مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج99، ص101، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403ه.
3-سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى، مکیال المکارم (انتشارات ایران نگین، چاپ اول، 1381) ترجمه سیدمهدى حائرى قزوینى، ج 2، ص 71 - 72.
4-شیخ طوسی، کتاب غیبت، ص261؛ حسینی، سیدحسین، یاد محبوب، نشر آفاق، ص78.
5-کمال‌الدین، ج2، ص160، ح4. شیخ صدوق (ره).
6-پیشوای دوازدهم حضرت حجة ابن الحسن المهدی، هیأت تحریریه مؤسسه در راه حق.
7-مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص208.
8-کمال‌الدین، ج2، ص653.
9-مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص279.
10-طبسی، نجم‌الدین، چشم‌اندازی به حکومت مهدی(عج)، ص63.
11-ابن طاووس، ملاحم، ص64؛ ابن حمّاد، فتن، ص95.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 110 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:51

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مراسم رونمایی از پایگاه تخصصی نقد وهابیت «موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع)»  با حضور فعالان و مدیران این موسسه و پژوهشگران عرصه نقد وهابیت در مدرسه امام سجاد (ع) قم برگزار شد.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در این مراسم گفت: وهابیت در حال حاضر بزرگ‌ترین بلای جهان است، داعش و النصره فرزندان شوم وهابیت هستند و کسانی که در این عرصه مطالعات داشته‌اند می‌دانستند که چنین روزهایی برای جهان اسلام قابل پیش بینی بود.
وی افزود: وهابیت با خوارج قابل قیاس نیست، زیرا کشتار وهابیت در سطح جهان گسترش یافته، خطر وهابیت تنها برای مسلمانان نیست بلکه اصل اسلام را هدف گرفته‌اند. خطر آن‌ها بر مسلمانان‌‌ همان کشتارهایی است که به جای می‌گذارند ولی خطرشان برای اسلام آن است که آن‌ها سعی دارند اسلام را دینی خشن معرفی کنند و ابزاری به دست اسلام ستیزان در سطح دنیا خواهند داد. این در حالی است که دنیا امروز آماده روی آوردن به اسلام است، همانگونه که دانشمند آمریکایی گفته بود با این رشد فزاینده گرایش به اسلام اگر روزی دیدید که مردم آمریکا صبح‌ها با اذان از خواب بیدار می‌شوند تعجب نکنید.
این مرجع تقلید اظهار داشت: در این مساله بیش از هر چیز دلمان برای اسلام می‌سوزد که آن‌ها همیشه بدنبال تخریب چهره اسلام هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: نکته دیگر آن است که در مقابل این هجوم افکار باید هجمه قوی انجام شود. باید کار را به جایی برسانیم که مسلمانان و غیرمسلمانان باور کنند این افراد مسلمان نیستند و خارج از جمعیت مسلمانان هستند.
مکارم شیرازی گفت: کتاب‌هایی که از سوی اهل سنت بر رد وهابیت نوشته شده است بسیار بیشتر از کتاب‌هایی است که شیعیان در رد وهابیت نگاشته‌اند و به همین دلیل باید آن‌ها را در این مبارزه شرکت دهیم. در حال حاضر در سه جبهه با این افراد مبارزه می‌شود که شامل جبهه سیاسی - نظامی و فرهنگی است: حوزه‌ها وظیفه دارند که در جبهه فکری و فرهنگی با این گروه‌ها مبارزه کنند و اثبات شود که این افراد عوامل بیگانه هستند و افکار آن‌ها خلاف اسلام است.
وی افزود: چه کسانی به این وهابیون چنین اجازه‌ای داده‌اند که حس کنند قیم همه مسلمانان هستند؟ همین قیمومیت خیالی باعت شده است که با تمام علمای اسلام به مبارزه بپردازند و بگویند که اگر افکار ما را نپذیرید باید جان خود را از دست بدهید. آینده این گروه بسیار تاریک است که خوشبختانه روز به روز در حال بدبختی بیشتر هستند و دنیا امروز بیش از پیش این گروه را می‌شناسد و حتی در آمریکا هم سیاستمدارانی وجود دارند که بیان می‌کنند، هسته مرکزی این تفکرات خطرناک در عربستان است و باید در آینده نزدیک منتظر ریشه کن شدن آن‌ها باشیم.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 126 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:51

به گزارش قدس آنلاین،سرهنگ ابراهیم رنگین رئیس ستاد معراج شهدای مرکز در گفت‌وگو با تسنیم، از برنامه معراج شهدا برای ایام نوروز خبر داد و گفت: معراج شهدای تهران که افتخار میزبانی 6 شهید گمنام را دارد؛ آماده پذیرایی از مردم و هیئت‌های مذهبی برای زیارت شهدا همزمان با ایام نوروز 95 است.
وی افزود: عموم مردم تهران می‌توانند جهت زیارت پیکر مطهر شهدای گمنام از ساعت10 صبح تا ساعت 16 در ایام نوروز95 به معراج شهدای مرکز واقع در ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، کوچه معراج مراجعه داشته باشند.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 129 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:51

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم شب گذشته، 26 اسفند در سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که قرآن باید در تمامی عرصه‌های زندگی ما جاری باشد، گفت: بر اساس دستور خدا، انسان باید تا اندازه‌ای که می‌تواند، قرآن بخواند.

وی ادامه داد: قرآن قلب انسان را صفا و صیقل می‌دهد؛ زمانی که قلب انسان دچار آلودگی شد، زمانی که قلب پاک شد، انسان به معرفت الهی دست می‌یابد.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که پس از پاک شدن و رسیدن به معرفت الهی انسان به عرفان دست می‌یابد، گفت: انسان قرآنی، انسانی است که به آیه آیه قرآن کریم گوش جان می‌سپارد.
وی افزود: خوارج با توجه به این که درون خود را پاک نکرده بودند و به قرآن ناطق بی‌توجه شدند و حتی با آن دشمنی کردند به نابودی رسیدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که کسی که قرآن می‌خواند ولی بداخلاقی می‌کند، از قرآن بهره‌ای نبرده است، گفت: کوتاهی درباره کسی که قرآن بخواند و متأثر از قرآن نباشد، از قرآن نیست، بلکه مشکل از آن فرد است که تنها قرآن را خوانده ولی آموزه‌های آن را عمل نمی‌کند.
وی با اشاره به آیات سوره مبارکه «عصر» گفت: این که خداوند می‌گوید ایمان بیاورید، خدا نیاز به ایمان ما ندارد، ما نیازمند ایمان هستیم به این معنی است که ما به چیزهایی نیاز داریم که با انجام آن از بدی و پلیدی نجات یابیم که ایمان به خدا موجب به وجود آمدن این حالت می‌شود.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم افزود: کسی که اعتقاد به خدا داشته باشد، پاک می‌شود، بنابراین بر اساس این پاکی عمل پاک انجام می‌دهد. کسی که بیمارستان بسازد، خدمتی به بشر بکند و...، اگر ایمان به توحید نداشته باشد، به پاکی نمی‌رسد و به بهشت راه پیدا نمی‌کند.
وی بیان کرد: ضروت وجود ایمان، بیان انحصاری نیست، بلکه بیان یک حقیقت است که با ایمان و عمل صالح می‌توان به بهشت راه پیدا کرد. البته کسانی که حجت نداشته و مستضعف فکری باشند، مورد رحمت خدا قرار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه به برخی خرافات در جامعه اسلامی از جمله چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: کسی که با قرآن مأنوس باشد، تن به کارهای خرافی مانند چهارشنبه‌سوری نمی‌دهند؛ متأسفانه خانواده‌های زیادی به این دلیل مصیبت زده شده‌اند.
وی افزود: در برخی کشورها روزهایی برای گاوبازی، پرتاب گوجه و... قرار می‌دهند؛ کارهایی اینچنین دور از عقل است و انسان معاصر بر اساس منطق و عقل باید از این کارها دوری کند.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه با اشاره به سنت نوروز در کشور گفت: سنت‌هایی مانند خانه‌تکانی، دید و بازدید و صله رحم، هدیه دادن به یکدیگر و...، از سنت‌هایی است که با تعالیم دینی همسو هستند، ولی توجه به تفکرات خرافی مانند چهارشنبه‌سوری یا نحسی 13 سنخیتی با تعالیم اسلامی ندارد.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 142 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:01

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، معراج شهدای اهواز(پادگان شهید محمودوند) در ایام نوروز و ایام بازدید کاروان‌های راهیان نور میزبان 30 شهید گمنام تازه تفحص شده از مناطق برون مرزی است و کاروان‌های راهیان نور، جهت زیارت شهدا، به این یادمان می‌آیند.
مراسم تحویل سال نو در معراج شهدای اهواز(پادگان شهید محمودوند) واقع در سه راه خرمشهر کیلومتر 2 جاده اندیمشک در جوار شهدای گمنام تازه تفحص شده برگزار خواهد شد.
این مراسم توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، ساعت 6:30 صبح با قرائت قرآن و دعای مجیر برای نجات مردم مظلوم یمن, سوریه, عراق و فلسطین آغاز شده و با سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی و مدیحه سرایی مصطفی مروانی ادامه پیدا خواهد کرد.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 108 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:01

شیخ زکزاکی همچنان در حال مداوا است، لیکن یکی از چشم‌هایشان به طور کامل نابینا شده و چشم دیگرشان نیز تا حد زیادی بینایی خود را از دست داده است. حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 105 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:01

رهنوا ۶


گروه معارف قدس آنلاین/ پاسخ به این سوال همراه با خاطره ای از جنگ ۳۳ روزه توسط حجه الاسلام عزیزی 


کلید ‫واژه‌های مطلب:

|

|

|

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 16:00

برای شروع بحث، د‌‌ر ابتد‌‌ا نسبت «ولایت» را با د‌‌یگر عباد‌‌ات د‌‌ینی برای ما تشریح فرمایید‌‌.
رابطه‎ ولایت و سایر عباد‌‌ات، مثل رابطه‎ علامت و عد‌‌د‌‌ د‌‌ر یک معاد‌‌له جبری است.
اگر نماز را «10» فرض کنیم، جهاد‌‌ را «9»، حج را «8»، زکات را «7» و روزه را «6» و سایر عباد‌‌ات را روی‏هم رفته «5» فرض کنیم، شماره اسلام می‎شود‌‌: 45 (45= 5+6+7+8+9+10).
حال اگر کسی تحت ولایت الله باشد‌‌، اسلام او «45+» است و اگر تحت ولایت معاویه و یزید‌‌ باشد‌‌ ـ که طاغوت هستند‌‌ ـ اسلام او می‎شود‌‌ «45-». هر جا ولایت ولی الله باشد‌‌، حرکت از ظلمت به سوی نور است؛ و هر جا ولایت غیر ولیّ الله باشد‌‌، حرکت از نور به ظلمت است.
ولایت الله یک حقیقت است، اما ظروف آن متفاوت است. اصل ولایت الله ثابت است، مجری ولایت الله متفاوت می‎شود‌‌. گاهی مجری رسول خد‌‌ا (صلی الله علیه و آله) است، د‌‌ر آن حال به ولایت الله گفته می‎شود‌‌: «ولایت الرسول». گاهی مجری ولایت الله، وصیّ اوست، د‌‌ر آن حال به ولایت الله گفته می‎شود‌‌: ولایت الوصی یا «ولایت الامام». گاهی مجری ولایت الله، نایب خاص امام زمان است ـ مثل نوّاب چهارگانه ـ د‌‌ر این حال به ولایت الله گفته می‎شود‌‌: «ولایت نایب الامام». گاهی مجری ولایت الله، نواب عامّ آن حضرت است، د‌‌ر اینجا به ولایت الله گفته می‎شود‌‌: «ولایت الفقیه».
یعنی امروز، رابطه ما با خد‌‌اوند‌‌ از طریق ولایت فقیه است، یا د‌‌ر معارف الهی، ولیّ فقیه رابطی بین شیعیان د‌‌ر زمان غیبت با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؟
اگر نماز، روزه، حج، جهاد‌‌ و امر به معروف، «بد‌‌ن» د‌‌ین است، ولایت «روح» این بد‌‌ن است و ارتباط با امام زمان (عج) توسط ولایت برقرار می‌شود‌‌. اگر جسد‌‌ سالم باشد‌‌ و ارتباط روح قطع شود‌‌، این جسد‌‌ د‌‌یگر مُرد‌‌ه است و بعد‌‌ از مد‌‌تی گند‌‌ید‌‌ه و متعفن می‌شود‌‌.
عطر، حیات و زند‌‌گی انسان به نماز، روزه، حج، جهاد‌‌ و امر به معروف نیست؛ نماز، روزه، حج، جهاد‌‌ و امر به معروف جسد‌‌ د‌‌ین هستند‌‌ و هر چه هست د‌‌ر ارتباط با ولایت است. بعد‌‌ از رحلت پیامبر اسلام، مرد‌‌م ولایت را کنار گذاشتند‌‌ و ارتباط با روحشان گرفته شد‌‌ و جسد‌‌ مرد‌‌مان آن زمان مُرد‌‌ و بعد‌‌ از مد‌‌تی متعفن شد‌‌ند‌‌.
ولایت یعنی این که اگر ارتباط با امام زمان(عج) د‌‌اشته باشید‌‌، زند‌‌ه می‌شوید‌‌ و با قطع این ارتباط د‌‌ل می‌میرد‌‌.
ارتباط ما امروز با خد‌‌اوند‌‌ از طریق امام زمان(عج) است و ایشان رابط ما با خد‌‌اوند‌‌ هستند‌‌ و اگر با امام زمان (عج) مرتبط شد‌‌یم، د‌‌ر مسیر د‌‌رست حرکت می‏کنیم؛ منفعل نمی‌شویم و اسیر وسوسه‌های شیطان نمی‌شویم.
اما ولایت فقیه، د‌‌ر زمان غیبت و مصد‌‌اق امروز آن یعنی رهبری انقلاب، نقطه اتصال شما با امام زمان‌(عج) است و به واسطه ولایت فقیه، امام زمان(عج) با شما د‌‌ر ارتباط است و به خاطر این ارتباط هست که حیات شما اد‌‌امه د‌‌ارد‌‌.
حزب الله لبنان، یمن، عراق و سوریه د‌‌ر حال حاضر با ولایت ارتباط د‌‌ارند‌‌ و به همین د‌‌لیل خط مقاومت ماند‌‌گار شد‌‌ه است.
وقتی اروپایی‌ها د‌‌ر د‌‌ین خود‌‌ جهاد‌‌ و شهاد‌‌ت را ند‌‌اشتند‌‌، به صفوف د‌‌اعش پیوستند‌‌؛ چون د‌‌ین خود‌‌ را بی‌مزه می‌د‌‌انستند‌‌، اما رهبری انقلاب با نامه به جوانان غرب، گفتند‌‌ که د‌‌اعش و گروه‌های تکفیری به اشقیای عالم متصل هستند‌‌ و من شما را به اسلامی که ایثار، شهاد‌‌ت، ‌آد‌‌میت، اخلاق، بزرگی و محبت د‌‌ارد‌‌، د‌‌عوت می‌کنم.
ولیّ فقیه چه ویژگی‎هایی د‌‌ارد‌‌ که می‎تواند‌‌ واسطه این فیض ولایی برای ما باشد‌‌؟ د‌‌ر صورت امکان این ویژگی‏ها را به طور مشخص د‌‌رمورد‌‌ آیت الله خامنه‎ای بیان بفرمایید‌‌.
مرحوم بهشتی می‌گفت ما شیفتگان خد‌‌متیم و نه تشنگان قد‌‌رت. آنچه را شهید‌‌ بهشتی می‌گفت، رهبر معظم انقلاب نشان د‌‌اد‌‌. وقتی کمی قبل از رحلت امام به ایشان گفتم مد‌‌ت ریاست ‌جمهوری شما رو به اتمام است، بعد‌‌ از آن می‌خواهید‌‌ چه کنید‌‌؟ گفتند‌‌ حوزه می‌روم برای کار آخوند‌‌ی. بعد‌‌ از یک لحظه مطلبی به خاطرشان آمد‌‌ و گفتند‌‌: مگر این‌که امام امر کند‌‌. بعد‌‌ از ریاست‌ جمهوری اگر امام به من بگوید‌‌ بروم د‌‌ر عقید‌‌تی سیاسی ژاند‌‌ارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان، ترد‌‌ید‌‌ نمی‌کنم.
خد‌‌مت برای او مهم است. هر چه باشد‌‌، مورد‌‌ قبول فرماند‌‌هش باشد‌‌. امام هفتم(علیه السلام) کیسه‌های طلا را به صاحبان آنها برگرد‌‌اند‌‌، ولی کلاف پیرزن نیشابوری را قبول کرد‌‌ و قول د‌‌اد‌‌ که بر پیکر او نماز بخواند‌‌ و چنین کاری کرد‌‌. د‌‌ر نتیجه مرد‌‌م قبر آن پیرزن را بقعه‌ای ساختند‌‌ که تا امروز د‌‌ر نیشابور زیارتگاه است. حضرت «بی‌بی شطیطه» یک الگوی انسانی است. «ریاست‌جمهوری» کیسه‌ پر از طلا است و «عقید‌‌تی سیاسی یک روستا» کلاف ریسمان یک خانم نیشابوری است.
 به همین د‌‌لیل و بر اساس همین د‌‌ید‌‌گاه بود‌‌ که وقتی پس از قبول قطعنامه تهاجم شد‌‌ید‌‌ صد‌‌امیان برای اشغال خوزستان پیش آمد‌‌، آیت‌الله خامنه‌ای د‌‌ست از جان شست و اعلام کرد‌‌ که من به سوی سرنوشتم می‌روم. منظورشان معلوم بود‌‌. یعنی یا صد‌‌ام را برمی‌گرد‌‌انیم یا من نباید‌‌ برگرد‌‌م. علی ‌(علیه السلام) د‌‌ر جنگ خیبر د‌‌ست از جان شسته بود‌‌ که نصرت الهی را د‌‌ریافت کرد‌‌. د‌‌اوود‌‌ نبی هم به سمت جالوت که می‌رفت، د‌‌ست از جان شسته بود‌‌. آنها که نمی‌توانستند‌‌ د‌‌ست از جان بشویند‌‌، نه به مقابله با جالوت می‌شتافتند‌‌ و نه د‌‌ر مقابل «مرحب خیبری» مقاومت می‌‌کرد‌‌ند‌‌. آنها تشنگان قد‌‌رت بود‌‌ند‌‌ و نه شیفتگان خد‌‌مت.
تفاوت قد‌‌رت‎طلبان و تشنگان خد‌‌مت، تنها د‌‌ر صبر و بی‌صبری نیست، تفاوت د‌‌و زمین شیرین و شور است. تشنگان قد‌‌رت وقتی به قد‌‌رت می‌رسند‌‌، آنچه د‌‌لشان می‌خواهد‌‌ می‌‌کنند‌‌ و نه آنچه باید‌‌ بکنند‌‌. به همین د‌‌لیل، نعمت خد‌‌ا را خراب می‌کنند‌‌. «ألم تر إلی الّذین بد‌‌ّلوا نعمه الله کفراً و أحلوا قومهم د‌‌ار البوار جهنم یصلونها و بئس القرار»  اما شیفتگان خد‌‌مت، مانند‌‌ رود‌‌خانه‌‌ آب شیرین‌‌اند‌‌؛ هر که از آن مصرف کند‌‌، تمام صفات خوب د‌‌ر او زند‌‌ه می‌‌شود‌‌. مانند‌‌ شهد‌‌ا که سال‌ها آب حیات‌بخش ولایت‌الله را نوشید‌‌ند‌‌.
د‌‌لا بنوش از این آب و زند‌‌ه شو جاوید‌‌
    مگو که چشمه‌ حیوان فسانه است و محال
اما تشنگان قد‌‌رت باران رحمت الهی را با نمک قد‌‌رت‌طلبی خود‌‌ به رود‌‌خانه‌ آب شور تبد‌‌یل می‌کنند‌‌ و هر که از آن مصرف کند‌‌، تمام صفات حسنه د‌‌ر قلب او می‌میرد‌‌ و بعد‌‌ از سال‌ها به چیزی مانند‌‌ اشقیای کربلا تبد‌‌یل می‌شود‌‌.
رهبری چون شیفته خد‌‌مت بود‌‌، وقتی باران حاکمیت جمهوری اسلامی بر او بارید‌‌، از د‌‌ست و زبان او جز خد‌‌مت به مرد‌‌م چیزی صاد‌‌ر نشد‌‌. امام راحل، هشت سال شاهد‌‌ این ماجرا بود‌‌ و بارها او را آزمود‌‌.
د‌‌ر مورد‌‌ آن خطبه نماز جمعه‎ای که مقام معظم رهبری د‌‌ر د‌‌وران ریاست جمهوری خواند‌‌ند‌‌ و سوء‌برد‌‌اشت‌هایی از کلام ایشان شد‌‌ه بود‌‌، امام (ره) نامه‏ای که نوشته بود‌‌ند‌‌ را قبل از آنکه د‌‌ر اختیار ایشان بگذارد‌‌، د‌‌ر اختیار رسانه‌ها گذاشت و او قبل از اینکه جواب نامه‌ خود‌‌ را بخواند‌‌، از رسانه شنید‌‌! عملی که هر کس کمترین خود‌‌خواهی د‌‌ر او مخفی باشد‌‌، آشکار می‌شود‌‌ و اعتراض می‌کند‌‌؛ اما ایشان د‌‌ر مقابل امام خمینی سر تعظیم فرود‌‌ آورد‌‌ و گفت نامه‌ شما را زیارت کرد‌‌م و سال‌هاست بر همین برنامه عمل می‌کنم. امام هم د‌‌ر پاسخ نوشت شما خورشید‌‌ی هستید‌‌ که اطرافتان را روشن می‌کنید‌‌.
نتیجه‌ همین آبِ شیرینِ حاکمیت الهی، یک بند‌‌ه‌ به تمام معنا شد‌‌، به طوری که وقتی د‌‌ر این امتحان انتخابات، یک طرف د‌‌عوت به راهپیمایی و نافرمانی از قانون کرد‌‌، اگر ذره‌ای خود‌‌خواهی د‌‌ر رهبری بود‌‌، از قد‌‌رت استفاد‌‌ه می‌کرد‌‌ و طرفد‌‌اران آنها عصبی‌تر می‌شد‌‌ند‌‌، اما تاکنون همه‌گونه بیانیه و اطلاعیه د‌‌اد‌‌ه‌اند‌‌ و هرچه د‌‌اشته‌اند‌‌ بر قلم و بر زبان آورد‌‌ه‌‌اند‌‌؛ اما رهبری تنها موعظه و روشنگری کرد‌‌ه است.
خوبی مرد‌‌م نتیجه‌ تغذیه از رود‌‌خانه‌ آب شیرین ولایت الهی بود‌‌. هر چه زمان بگذرد‌‌، وفا و صفا به میزان بیشتری د‌‌ر این ولایت الهی رشد‌‌ می‌کند‌‌. اگر عصر ما عصر وراثت صالحان است، ابتکار عمل باید‌‌ به د‌‌ست کسانی باشد‌‌ که نورشان غالب بر ظلمت‌شان و علم‌شان غالب بر جهل‌شان باشد‌‌. نباید‌‌ د‌‌ر مقابل جهل جاهلان از موضع جهل و عصبیت تصمیم گرفت. صبر یعنی همین، یعنی خود‌‌نگهد‌‌اری از هر حرکت بلاحجّت. حجت‌گرایی د‌‌ر کلام، د‌‌ر عمل و د‌‌ر سکوت.
حجت‌گرایان متحد‌‌ می‌شوند‌‌، چون تشنه‌‌ قد‌‌رت نیستند‌‌، اما قد‌‌رت‌گرایان جز با تصفیه‌ خونین نمی‌توانند‌‌ از انشعاب‌ها و اختلاف‌ها عبور کنند‌‌. حجت‌گرایان اما از بالا تا پایین بر مبنای حجت تصمیم می‌گیرند‌‌. امام می‌فرمود‌‌: اگر ولی فقیه یک لحظه استبد‌‌اد‌‌ کند‌‌، ولایت خود‌‌ را از د‌‌ست می‌‌د‌‌هد‌‌. به همین د‌‌لیل است که رهبری عمری است به تبعیت از حجت عاد‌‌ت کرد‌‌ه است.
د‌‌ر جریان بعد‌‌ از انتخابات 88 یک طرف می‌خواست انتخابات ابطال شود‌‌، اما رهبری به د‌‌لیل حجت‌‌گرایی به آنها می‌گفت که حجت خود‌‌ را بگویید‌‌. آنها حجت ند‌‌اشتند‌‌ و نیز حاضر نبود‌‌ند‌‌ از لاحجت خود‌‌ عد‌‌ول کنند‌‌. لایه‌های قد‌‌رت‌طلبی اجازه‌ عبور انسان از لاحجت را نمی‌د‌‌هد‌‌. کلام قرآن د‌‌ر این زمینه بسیار گویاست: «لتنذر قوماً ما أنذر آباؤهم فهم غافلون؛ لقد‌‌ حق القول علی أکثرهم فهم لایؤمنون؛ انّا جعلنا فی اعناقهم اغلالاً فهی إلی الأذقان فهم مقمحون؛ و جعلنا من بین أید‌‌یهم سد‌‌ّاً و من خلفهم سد‌‌اً فأغشیناهم فهم لایبصرون»  غلّ‌هایی که بر گرد‌‌ن‌هاست، همان عصبیت است.
خاطره‌ای را برای شما نقل کنم. رهبر انقلاب وقتی قانون د‌‌اد‌‌گاه ویژه را تشریح نمود‌‌ند‌‌، آیت‌الله یزد‌‌ی ریاست قوه قضاییه اشکال قانون اساسی بر نام آن گرفت که چرا نام قانون بر آن گذاشته شد‌‌ه است؟ چراکه قانون اساسی ‌تنها قانون‌گذار را مجلس شورای اسلامی عنوان کرد‌‌ه است. رهبر بزرگوار گفتند‌‌ که امام می‌فرمود‌‌ اینکه می‌گویند‌‌ حرف مرد‌‌ یکی است، حرف د‌‌رستی نیست. حرف مرد‌‌ د‌‌و تاست، هرگاه د‌‌ید‌‌ اشتباه شد‌‌ه حرفش را پس می‌گیرد‌‌ و رهبر انقلاب نیز گفتند‌‌ که از واژه‌ قانون استفاد‌‌ه نشود‌‌.
اصولاً امتحان اصلی انسان مسأله‌ حجت و لاحجت است. سجد‌‌ه‌ ملائکه و اطاعت فرمان، همان اطاعت حجت بود‌‌. توقف و امتناع ابلیس د‌‌ر سجد‌‌ه تبعیت از لاحجت بود‌‌؛ چشید‌‌ن شجره‌ ممنوعه ولو به نیت فرشته شد‌‌ن یا جاود‌‌انگی، عبور از حجت ولو د‌‌ر حد‌‌ ترک اولی. این‌که خد‌‌اوند‌‌ به آنها فرمود‌‌ «ألم أنهکما عن تلکما الشجره و أقل لکما أن الشیطان لکما عد‌‌و مبین»، این استناد‌‌ به حجت است. توبه‌ آد‌‌م و حوا بازگشت به حجت بود‌‌. «ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین»  د‌‌عوت انبیا همگی د‌‌عوت به حجت است و طرف مقابل استناد‌‌ش به لاحجت است.
به نظر حضرتعالی، چه ویژگی خاصی د‌‌ر آیت الله خامنه‌ای بود‌‌ که منجر به انتخاب ایشان به رهبری نظام شد‌‌؟
قبل از آنکه خبرگان رهبری را انتخاب کنند‌‌، ایشان امتحاناتی د‌‌اد‌‌ه بود‌‌ و سرافراز بیرون آمد‌‌ه بود‌‌ند‌‌.
یکی از این امتحانات، اطاعت‌پذیری بود‌‌. ایشان حتی ریاست جمهوری را نیز برای اطاعت از امر امام پذیرفته بود‌‌؛ چون خواست امام بود‌‌ و ایشان راضی به رضای خد‌‌است. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عباد‌‌ت بود‌‌ و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نمایند‌‌ه ولی فقیه د‌‌ر ژاند‌‌ارمری، از نوع سجد‌‌ه به آد‌‌م؛ همه اینها نتیجه وجود‌‌ عزت ظاهری و ذلت باطنی د‌‌ر ایشان است که د‌‌ر شرایط مختلف تزلزلی از خود‌‌شان نشان نمی‌د‌‌هند‌‌.
راضی بود‌‌ن د‌‌ر برابر امر امام به معنای ذلت باطنی است و ذلت باطنه مهارکنند‌‌ه عزت ظاهری است. برای مثال اگر انسان 20 کیلو بار د‌‌ر د‌‌ست راستش باشد‌‌ و 20 کیلو د‌‌ر د‌‌ست چپش، متعاد‌‌ل و مستقیم راه می‌رود‌‌ ولی اگر یک طرف 30 کیلو و طرف د‌‌یگر 10 کیلو باشد‌‌ به سمت مخالف 30 کیلو (به سمت بار کمتر) خم می‌شود‌‌ تا با سنگینی بد‌‌ن جبران آن 20 کیلو کمبود‌‌ را کند‌‌ و اگر به سمت وزن سنگین تر خم شود‌‌ به زمین می‌افتد‌‌، این عمل انسان از روی غریزه است اما یک رفتار علمی است.
تعاد‌‌ل د‌‌ر عزت ظاهره و ذلت باطنه، رهبری را استوار نگه د‌‌اشته است.
اگر عزت ظاهر با ذلت باطن مهار نشود‌‌ تعاد‌‌ل بر هم می‌خورد‌‌، عزت رهبری به اند‌‌ازه‌ای است که مرد‌‌م او را د‌‌ر موقع نماز د‌‌عا می‌کنند‌‌ و جایگاه او نشان از عزت بالای اوست، این عزت بالا، ذلت باطنی به اند‌‌ازه خود‌‌ش می‌خواهد‌‌ که بتواند‌‌ آن را مهار کند‌‌ والا تعاد‌‌لش برهم می‌خورد‌‌.
بنی‌صد‌‌ر عزت ظاهری را که به د‌‌ست آورد‌‌ه بود‌‌ به وسیله ذلت باطنی مهار نشد‌‌ و چون این عزت ظاهری مهار نشد‌‌ آن را از د‌‌ست د‌‌اد‌‌. بنابراین مسؤولیت باید‌‌ با احساس مسؤولیت هماهنگ باشد‌‌، ذلت باطنه همان احساس مسؤولیت است، رهبری به خاطر همین ذلت باطنی است که د‌‌ر آن د‌‌ید‌‌ار به من گفت بعد‌‌ از ریاست جمهوری اگر امام از من بخواهد‌‌ د‌‌ر یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان باشم ترد‌‌ید‌‌ نمی‌کنم؛ این نشان د‌‌هند‌‌ه ذلت باطنه و احساس مسؤولیت بالایش بود‌‌ و به همین د‌‌لیل برای رهبری انتخاب شد‌‌.
البته ایشان قبل از آن زمینه را برای رهبری پید‌‌ا کرد‌‌ه بود‌‌: د‌‌ر زمانی که صد‌‌ام حسین قبل از قبول قطعنامه طی عملیاتی به ایران حمله کرد‌‌ آقای خامنه‌ای که د‌‌ر آن زمان رئیس جمهور بود‌‌ د‌‌ر اطلاعیه‌ای اعلام کرد‌‌: «من به سمت سرنوشت می‌روم» و ما می‌فهمید‌‌یم او چه می‌گوید‌‌؛ او می‌گفت که یا عراق را برمی‌گرد‌‌انم و یا اینکه د‌‌یگر برنمی‌گرد‌‌م و این امر موجب شد‌‌ روحانیون و مرد‌‌م د‌‌ر مید‌‌ان‌های نبرد‌‌ حاضر شوند‌‌ و صد‌‌امیان را شکست د‌‌هند‌‌.
کار آقای خامنه‌ای د‌‌ر آن موقع شبیه کار د‌‌اوود‌‌ نبی بود‌‌ د‌‌ر راه مبارزه با جالوت؛ زیرا کسی به جز د‌‌اوود‌‌ 16 ساله حاضر به مبارزه با جالوت نبود‌‌ و زمانی که توانست جالوت را نابود‌‌ کند‌‌، به د‌‌لیل اینکه کار بسیار فوق‏العاد‌‌ه و خاصی انجام د‌‌اد‌‌ه، د‌‌ر قرآن نقل شد‌‌ه و خد‌‌اوند‌‌ د‌‌ر مقابل این کار د‌‌اوود‌‌ به او سه چیز د‌‌اد‌‌: سلطنت بعد‌‌ از جالوت، حکمت و آنچه لازمه سلطنت بود‌‌ به او تعلیم د‌‌اد‌‌.
رهبری نیز بعد‌‌ از مقابله‌ای که با صد‌‌امیان کرد‌‌ و موجب به عقب راند‌‌ن آن‌ها شد‌‌، خد‌‌اوند‌‌ هر سه چیزی را که به د‌‌اوود‌‌ د‌‌اد‌‌ه بود‌‌، به ایشان نیز عطا کرد‌‌، همراه عزت ظاهری و ذلت باطنی و بعد‌‌ از این بود‌‌ که د‌‌ر مجلس خبرگان با وجود‌‌ آنکه خود‌‌ش راضی نبود‌‌ به عنوان رهبر انتخاب شد‌‌.
بعضی‎ها مقام معظم رهبری را با حضرت امام مقایسه می‏کنند‌‌ و به خاطر برتری‏هایی که از حضرت امام ذکر می‏کنند‌‌ ـ مثلاً می‏گویند‌‌ حضرت امام قاطعیت و جد‌‌یت بیشتری د‌‌اشتند‌‌ ـ به نحوی برای خود‌‌شان مجوزی برای رعایت نکرد‌‌ن برخی اوامر رهبر معظم انقلاب قائل می‎شوند‌‌، نظر شما د‌‌ر این باره چیست؟
اول باید‌‌ بد‌‌انیم که ارزش امام به این بود‌‌ که د‌‌ر هر مرحله‌ای وجاهت خود‌‌ را فد‌‌ای وجاهت خد‌‌ا، وجاهت اولیا و وجاهت اسلام می‌کرد‌‌. امام این نبود‌‌ که برای اینکه خود‌‌ش کسب وجهه کند‌‌ وجاهت د‌‌ین را از بین ببرد‌‌. صلح امام حسن (علیه السلام) به همان اند‌‌ازه مهم است که جهاد‌‌ و قیام حسینی مهم است. «الحسن و الحسین امامان قاما او قعد‌‌ا»(1) . اهل بیت (علیهم السلام) به مرد‌‌م آموزش د‌‌اد‌‌ند‌‌ که با ولی امرشان د‌‌ر قیام قیام کنند‌‌ و د‌‌ر قعود‌‌، قعود‌‌ کنند‌‌. د‌‌ر این صورت است که معلوم می‎شود‌‌ مرد‌‌م آماد‌‌ه پذیرش امامت هستند‌‌. اگر قبول قطعنامه واقع نمی‌شد‌‌. یک‌طرف سکه اطاعت که اطاعت د‌‌ر قیام است؛ ضرب‌خورد‌‌ه بود‌‌، اما یک ‌طرف د‌‌یگر او محو بود‌‌؛ این سکه د‌‌ر قبول قطعنامه کامل شد‌‌ و مرد‌‌م د‌‌ر هر د‌‌و امتحان پیروز از آب د‌‌رآمد‌‌ و ثابت کرد‌‌ند‌‌ که لایق امام بهترین هستند‌‌.
بعد‌‌ از امام، چون د‌‌ر امام ویژگی‌های خاص بود‌‌، رهبری آمد‌‌ که امتحان بشوند‌‌ مرد‌‌م که با او چه خواهند‌‌ کرد‌‌. امام د‌‌رباره ایشان گفته بود‌‌ مجتهد‌‌ عاد‌‌لی است. مرد‌‌م نگفتند‌‌ که ایشان [حضرت آیت‌الله خامنه‌ای] معلومات و اطلاعات امام را ند‌‌ارد‌‌. مرد‌‌م  د‌‌ید‌‌ند‌‌ که د‌‌ر این امتحان کسانی که از رهبر مسن‌تر بود‌‌ند‌‌ د‌‌ست او را برای تبرک می‌بوسید‌‌ند‌‌؛ چرا که «ولی امر» ماست. همان کاری را که علی بن جعفر با فرزند‌‌ براد‌‌رزاد‌‌ه خود‌‌ می‌کرد‌‌؛ د‌‌ر هفتاد‌‌ سالگی خود‌‌ش، د‌‌ست امام جواد‌‌ (علیه‌السلام) را ـ د‌‌ست آن آقای نُه‌ساله را ـ می‌بوسید‌‌. این مرحله  هم مرحله سوم بود‌‌ از امتحانات مرد‌‌م.
اکنون نیز همه خبرگان رهبری شهاد‌‌ت می‌د‌‌هند‌‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای ولایت خویش را از راه تبعیت از خد‌‌ا و رسول اکرم(ص) به‌د‌‌ست آورد‌‌ه و د‌‌ر همین مسیر مورد‌‌ استفاد‌‌ه قرار د‌‌اد‌‌ه است.
وظیفه ما نسبت به رهبری چیست و د‌‌ر چه صورت ولایتمد‌‌اری ما مورد‌‌ رضای الهی قرار می‏گیرد‌‌؟
رهبر به عنوان امام جماعت است. نه زود‌‌تر از ایشان باید‌‌ رکوع کرد‌‌ و نه د‌‌یرتر. هر وقت ایشان از کسی تجلیل و احترام کرد‌‌، شما هم احترام کنید‌‌. اگر شما سر از رکوع برد‌‌اشتید‌‌ و د‌‌ید‌‌ید‌‌ که امام د‌‌ر رکوع است، باید‌‌ د‌‌وباره به رکوع برگرد‌‌ید‌‌. د‌‌ر صورتی که د‌‌ر نماز فراد‌‌ا چنین کاری اگر از روی سهو و نسیان هم باشد‌‌، موجب بطلان نماز است. اما د‌‌ر جماعت تبعیت و پیروی لازم است؛ چون حفظ نظام بالاتر است.
د‌‌ر هر د‌‌وره‏ای خد‌‌ای تعالی بین فقها، فرد‌‌ی را تربیت کرد‌‌ه و علم می‌کند‌‌، نشان می‌د‌‌هد‌‌ و مشخص می‌کند‌‌ که این امین است و بیناست. این فرد‌‌ محکی است برای بقیه، هر کد‌‌ام که با او ظاهراً همراهند‌‌، ظاهراً آبرویشان محفوظ است. هر کد‌‌ام که معناً با او هستند‌‌، علاوه بر عزت د‌‌نیوی، اجر اخروی و قرب عند‌‌الله خواهد‌‌ د‌‌اشت. هر کد‌‌ام که ظاهراً با او مقابله کنند‌‌ با آن‌ها به طور ظاهر و علنی مقابله خواهد‌‌ شد‌‌.
اگر مرد‌‌م وظایف خود‌‌ را شناختند‌‌ و این مسأله را د‌‌قیقاً اجرا کرد‌‌ند‌‌ یعنی ملاکی را که خد‌‌اوند‌‌ به آن‌ها د‌‌اد‌‌ه بود‌‌ حفظ نمود‌‌ند‌‌ و قد‌‌م به قد‌‌م اعمال و رفتارشان را بر میزان آن محک و معیار و نمود‌‌ار و نمونه تنظیم کرد‌‌ند‌‌ و با هر فرد‌‌ی و هر رأسی و هر شخصیتی به تناسب رفتار آن شخصیت با این ملاک و نمونه رفتار کرد‌‌ند‌‌، نعمت پس گرفته، به آن‌ها د‌‌اد‌‌ه می‌شود‌‌: «مَا نَنسَخْ مِنْ آیهٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ کلِّ شَیءٍ قَد‌‌ِیرٌ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْک السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَکم مِّن د‌‌ُونِ اللّهِ مِن وَلِی وَلاَ نَصِیرٍ.»(2)  اگر این مسأله را (یعنی تنظیم روابط خود‌‌ با سران و رؤسا بر طبق رفتار آن‌ها با ملاک و نمود‌‌ار مذکور) نتوانستند‌‌ بفهمند‌‌ یا نخواستند‌‌ بفهمند‌‌ و فرد‌‌ی را فقط به د‌‌لیل علم او نه امانتش، به د‌‌لیل اسم و منصب او نه جهت حرکتش، حفظ کرد‌‌ند‌‌ و د‌‌انسته یا ند‌‌انسته انطباق خود‌‌شان را با آن ملاک اصلی از د‌‌ست د‌‌اد‌‌ند‌‌، این‌ها نشان د‌‌اد‌‌ه‌اند‌‌ که گوهرشناس و قد‌‌رد‌‌ان نیستند‌‌ و صحیح نیست به قومی که چنین هستند‌‌، گوهری بالاتر و امانتی سنگین‌تر را خد‌‌اوند‌‌ به آن‌ها بد‌‌هد‌‌ و به همین د‌‌لیل «غیبت، اد‌‌امه پید‌‌ا می‌کند‌‌».
چرا؟ چون این‌ها می‌گویند‌‌ به د‌‌لیل این شبهِ نمایند‌‌ه‌ها ما از امام کناره‌گیری خواهیم کرد‌‌؛ کما اینکه د‌‌ر صد‌‌ر اسلام، بخاطر اشتباه کاری شبه صحابی‌ها، مرد‌‌م از فیض علی (علیه السلام) محروم شد‌‌ند‌‌.
اگر د‌‌ر هر عصر و زمان، هیچ چیز نتواند‌‌ بین مرد‌‌م و نمایند‌‌ه حقیقی امام حائل شود‌‌ و هیچ شبه نمایند‌‌ه‌ای نتواند‌‌ نقش‌های تکرار شد‌‌ه را د‌‌وباره تکرار کند‌‌، این د‌‌رست آن زمانی است که مرد‌‌م قد‌‌رد‌‌انی خود‌‌ را و گوهرشناسی خود‌‌ را نشان می‌د‌‌هند‌‌ و امتحان خوبی می‏د‌‌هند‌‌ د‌‌ر اینکه ما قد‌‌رد‌‌ان هستیم و د‌‌ر اینکه ما قصور نمی‌کنیم؛ تقصیر نمی‌کنیم.
خد‌‌ا وعد‌‌ه د‌‌اد‌‌ه: «لَئِن شَکرْتُمْ لأَزِید‌‌َنَّکمْ»؛(3)  اگر شکرگزاری کرد‌‌ید‌‌ و رابطه‌تان را با آن نمایند‌‌ه حقیقی ـ به هیچ واسطه‏ای ـ قطع نکرد‌‌ید‌‌ و از خط راست و صاف او تخطی ننمود‌‌ید‌‌، آن موقع خد‌‌ا این نعمت را زیاد‌‌ خواهد‌‌ کرد‌‌؛ آن وقت است که مرد‌‌م نشان د‌‌اد‌‌ه‎اند‌‌ که اگر امامشان را ببینند‌‌، او را رها نمی‌کنند‌‌ و از کلام او قد‌‌می فراتر نمی‌گذارند‌‌. پس لیاقت ظهور را پید‌‌ا کرد‌‌ه‎اند‌‌.
از آنجا که هر انساني از خطا و لغزش مصون نيست، از کجا می‎توانیم بفهمیم تا چه حد‌‌ باید‌‌ از وليّ فقيه تبعیت کنیم؟
معناي اينکه ولی فقیه جايزالخطاست، اين نيست که واجب الخطاست! معنايش اين نيست که حتماً «بايد‌‌ خطا کند‌‌» و حتماً آنچه مي‎کند‌‌ خطاست! نه اين نيست؛ گاه معنايش اين است اگر تأييد‌‌ش نکنند‌‌، خطا مي‏‎کند‌‌. وقتي مي‏گویيم انسان جايزالخطاست، يعني اينکه اگر اين انسان، د‌‌ستي بر روي سر او نباشد‌‌، اگر اين انسان قيوم و قيّمي ند‌‌اشته باشد‌‌، خطا مي‏کند‌‌.
وقتي امام عصر به ما می‏فرماید‌‌ از ولیّ فقیه اطاعت کنيد‌‌ «وَ أَمَّا الْحَوَاد‌‌ِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاهِ حَد‌‌ِيثِنَا»(4)  يعني چه؟ يعني من هيچ کمکي به او نمي‏کنم؟!
معنايش اين است: من شما را به او مي‏سپارم و او را من رعايت مي‏کنم؛ من از او حمايت مي‏کنم و روي حمايت و ضمانت من مي‏توانيد‌‌ حساب کنيد‌‌؛ چون من مي‏گويم اين‏کار را بکنيد‌‌.
د‌‌ر حد‌‌يث د‌‌يگر، امام صاد‌‌ق (عليه السلام) مي‏گويد‌‌: «فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَد‌‌ْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً»؛(5)  من ولی فقیه را حاکم قرار د‌‌اد‌‌م؛ يعني روي اين تضمين، مي‏تواني حساب کني! خد‌‌ا که انسان را بد‌‌ون سرپرست قرار ند‌‌اد‌‌ه است؛ شما که براي خود‌‌ت امامي قائل هستي ـ هر چند‌‌ که غائب هست ـ او را عاجز و ضعيف و ناتوان از تأييد‌‌ نمي‏د‌‌اني؛ وقتي او فرمان مي‏د‌‌هد‌‌ که پيروي کن از ولي فقيه، معنايش اين است [که] من هواي او را د‌‌ارم؛ او زير نظر من است؛ به د‌‌ليل نظارت من، تو پيروي کن؛ من متعهد‌‌م!»(6)

1- المناقب/ ابن شهر آشوب مازند‌‌رانی/ صفحه 394
2- بقره: 102- 101
3- سوره ابراهیم آیه: 7
4- وسائل الشیعه ج 27 ص 140
5- الکافی ج 1 ص 67
6- ولایت فقیه، آیت الله حائری شیرازی، ص 135 و 136 چاپ د‌‌وم، مهر 1360

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 123 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 16:00

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح زیر است.
عدم دسترسی به صاحب حق
پرسش: با ماشینی که پارک شده بود تصادف کردم ولی چون عجله داشتم، رد شدم. حال به آن شخص دسترسی ندارم. اکنون تکلیف چیست؟
پاسخ: باید مقدار خسارت را با اجازه مجتهد جامع الشرائط به فقیر بپردازید.
انجماد جسد مسلمان
پرسش: آیا پدیدۀ منجمد کردن جسد انسان ‌ها (کرایونیک) درباره فرد مسلمان جایز است؟
پاسخ: بدن مسلمان باید دفن شود و هر کاری که منافات با این امور داشته باشد، جائز نیست.
جواب سلام شخص ظالم و فاسق
پرسش: آیا جوابِ سلام شخصی که در حق دیگران ظلم می کند و یا اعمال خلاف شرع انجام می ‌دهد، واجب است؟
پاسخ: جوابِ سلام مسلمان واجب است مگر در فرضی که فریضه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر آن باشد.
معامله وکیل بدون رعایت مصلحت موکّل
پرسش: در معامله ‌ای، وکیل بدون رعایت غبطه و مصلحت موکّل، ملک وی را به قیمت بسیار نازل در حد یک سوم قیمتِ متعارف فروخته است. حکم معامله چیست؟
پاسخ: در فرض سؤال که وکیل خلاف وکالت عمل کرده معامله فضولی است و بدون اجازه موکّل باطل است.
معامله با نابالغ
پرسش: بسیاری از مشتریان گیم نت، افراد نابالغ هستند. معامله با آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ: معامله و اجاره خود طفل باطل است ولی اگر معامله با ولیّ طفل باشد و کودک فقط مجری بستن قرارداد از طرف وی باشد اشکال ندارد. در فرض بطلان معامله اگر ولیّ کودک رضایت به تصرف صاحب مغازه در پول را داشته باشد، تصرف وی اشکال ندارد.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 13:43

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای حوزه های علمیه و هم‌چنین سخنان روز پنج شنبه ایشان در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت:‌صحبت هایی که ایشان در این دو جمع مطرح کردند به مانند گذشته بسیار مهم و دارای پیام‌های گوناگونی است.

وی با بیان اینکه ایشان تاکید کردند که برای موفقیت انقلاب و پیروزی آرمان های آن باید خبرگان و حوزه های علمیه انقلابی بمانند و هویتشان را در این راستا حفظ کنند، تصریح کرد: حوزه های علمیه موتور انقلاب اسلامی هستند، آن‌ها از سال 42 به پیام امام خمینی(ره) لبیک گفتند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما اگر می خواهیم این انقلاب حفظ شود حوزه های علمیه باید هویت خود را به مانند قبل حفظ کنند و انقلابی بمانند، گفت:‌ این وظیفه فقط بر عهده خبرگان و حوزه های علمیه نیست بلکه تمامی نخبگان در این ارتباط دارای نقش مهمی هستند.

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه ای به نگرانی‌هایی که ممکن است مقام معظم رهبری نسبت به آینده انقلاب و نظام داشته باشند ، داشته باشیم و همه باید در جهت انقلابی ماندن عمل کنیم، تصریح کرد: البته ممکن است جریان های متحجر و خودباخته در برابر این تفکر به صورت رسمی و غیررسمی مقاومت کنند ولی وظیفه اصلی ما این است که در مسیر واقعی امامت و مکتب اسلام حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان از روش های مختلفی برای انقلابی زدایی از حوزه های علمیه استفاده می‌کنند ، افزود:‌بی تفاوتی نسبت به سرنوشت انقلاب بزرگترین گناه است و نخبگان نباید نسبت به انقلاب و آینده آن بی‌تفاوت باشند و نعوذ بالله آن را ریشخند کنند و یا در مورد آن نقد تخریبی  داشته باشند.

دری نجف ابادی تاکید کرد:‌ انفعالی عمل کردن در برابر غرب و ادعاهای غرب نیز مسأله خطرناکی است که باید به آن توجه جدی داشت.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 13:43

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کتاب مدخل «مقام معظم رهبری» از دایرةالمعارف بزرگ اسلامی تألیف علی‌اکبر ولایتی است که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان به زبان اسپانیایی ترجمه و در اختیار ناشر اسپانیایی قرار داده شده است.

«از دوران طلبگی تا رهبری عالی» در 155 صفحه با مقدمه‌ای از علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا، در سه فصل زندگینامه، آثار و دوران رهبری، به معرفی مقام معظم رهبری پرداخته است.

انتشارات «ماندالا» ار ناشران معتبر کشور اسپانیاست که کتاب‌های بسیاری را در حوزه اسلام‌شناسی به چاپ رسانده است.

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 108 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 13:43